Radiohead

Als een Alkmaarse voetbalclub onder aanvoering van Dirk Scheringa de samenwerking met de collegaclubs wil opzeggen inzake de uitzendrechten, en daarmee de solidariteitsgedachte van de NV Eredivisie willens en wetens opblaast, schreeuwt heel voetbalminnend Nederland moord en brand. Als Radiohead in muziekland min of meer hetzelfde flikt lijkt enkel sympathie haar deel. Uiteraard is het grappig om te zien dat eindelijk eens een dikke vinger wordt opgestoken naar de platenbonzen die de branche veel te lang veel te veel hebben uitgemolken en natuurlijk is het moedig om nieuwe eigentijdse paden te bewandelen en grenzen te verleggen. Aan de andere kant hebben we het hier wel over een band die tot de rijksten der aarde behoort en op deze wijze vanuit een extreem comfortabele positie kans ziet de poen nog sneller op te scheppen. Zo werd vanochtend bekend dat ‘In Rainbows’ op dat moment al 4,8 miljoen Engelse ponden (zo’n slordige 7 miljoen euro) richting York en Co heeft geschoven, een bedrag dat de komende tijd waarschijnlijk zal verveelvoudigen, zeker als de tastbare editie á 75 Euro in de handel komt, omdat de echte liefhebber straks toch gewoon ook een fysieke versie met een fraai stukje artwork in handen wil hebben. Da’s op zich heel slim gedaan en tot op zekere hoogte lovenswaardig maar de keerzijde is wel dat men middels dit staaltje platenbaaspesten ook de detailhandel buitenspel zet (zeker nu onder anderen Oasis en Jamiroquai dit voorbeeld zeggen te gaan volgen) en op de lange termijn ook collega-muzikanten, die de luxe van een Dagobert Duck pakhuis niet kennen, ernstig benadeelt. De meeste bands zijn namelijk nog gewoon afhankelijk van aanbeveling, instore promotie, analoge verkoop en dito distributie. En zo heb ik toch een heel dubbel gevoel bij deze an sich geweldige stunt. Gelukkig kunnen de bandjes uit de eerste divisie altijd nog terecht bij ome Dirk. Retteketet Radiohead!

4 thoughts on “Radiohead

  1. Je hebt gelijk, Marco. Maar ik denk dat dit fenomeen zich slechts tot op zekere hoogte gaat doorontwikkelen, omdat inderdaad alleen de grotere jongens zoiets kunnen doen. De kleintjes en de beginners zijn nog hoofdzakelijk afhankelijk van de platenbonzen. En de platenbonzen vinden hier ongetwijfeld wel weer een ludiek alternatief op. Om het geld zal Radiohead al lang niet meer echt hoeven te doen. Het is wel een statement, een experiment van jewelste. Ben benieuwd waar het allemaal heengaat met de muziekindustrie!

  2. Ik ben net als Neilz benieuwd welke ontwikkelingen zich nog meer gaan voordoen in de muziekindustrie. Van mij hoeft het allemaal niet zo, ik wil gewoon een goedgevulde kast met cd’s en dan bij voorkeur voor een normale prijs.

  3. Slim gedaan, typisch Radiohead zou ik zeggen. Maar ik ben geen downloader, dus mocht ik die nieuwe plaat willen, dan koop ik de fysieke versie, maar dan wel voor een reguliere prijs. Als koper van menige vinyl single die door beginnende Britse bandjes op de markt worden geslingerd, lijkt dit zich ergens ver boven mij af te spelen. Nog wel tenminste…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s