Rockin' Park

Eindelijk is het dan zover: een festival met een mooi affiche, op vijftien minuutjes loopafstand. En wel op het volgens de Volkskrant mooiste festivalterrein van Nederland. En mooi bleek het inderdaad te zijn. Het terrein was alleraardigst ingedeeld, met volop lekker eten & drinken, meer dan plenty toiletten, een klein buitenpodium verstopt tussen de bomen (schaduw!), een grote tentstage en als klap op de vuurpijl het grootste podium ter wereld… ware het niet dat dit feitelijk twee podia zijn, aan elkaar gekoppeld. Zag best impressive uit maar in de praktijk bleek het niet te werken. Althans, het was geen gezicht. Sta je te kijken naar pak em beet QOTSA, kijk je links daarvan in een groot zwart gat. Is lastig uit te leggen hoe dat werkt op je gevoel maar het is heel raar om allerlei mannetjes druk in de weer te zien met flight cases, kabels etc terwijl meteen daarnaast een band zich in het zweet staat te werken. Wat mij betreft mogen ze dat snel afschaffen.

Maar niet getreurd. Karen en ik kwamen voornamelijk voor twee bands die lekker in de tent speelden: the Tears en Interpol. Voor eerstgenoemde drie kwartier voor aanvang vooraan gaan staan nadat de Ozark Henry fans plaats hadden gemaakt. Mooie plek om te fotograferen, recht voor BB. Persoonlijk zal ik het Brett nooit vergeven dat ie zomaar ineens het Suede bijltje erbij neergooide om direct daarna de studio in te duiken met long lost enemy Bernard Butler maar tja, er komt dan toch een alleraardigste plaat uitrollen. Dan moeten we ze live ook maar een kans geven…kijken of ie het een klein beetje goed kan maken (helemaal kan nooit meer wat mij betreft). En ja, the Tears maakten het waar. De nummers van hun debuutalbum klinken live zoals ze op de plaat hadden moeten klinken, heavier, rauwer, zonder dat ieder nummer wordt opgetuigd met viooltjes en meer van dat prullaria. Goddank liet men de zwakste nummers van de plaat achterwege. Daar tegenover stonden een handvol briljante vertolkingen, en een handvol middelmatige liedjes (precies als op de plaat dus). Plus een gloednieuw nummer, ‘Europe after the Rain’. Wat vooral opviel was dat B & B wel heel erg vriendelijk met elkaar omgingen, niks geen kinnesinne, dikke maatjes, zo leek het. Grappen en grollen. Ook opvallend: Brett zong werkelijk fenomenaal! Toegegeven, de Tears liedjes (evenals het laatste Suede album) zijn ook geschreven op een zanger die het met het verstrijken der jaren wat rustiger aan moet doen. We weten helaas niet hoe ie zou klinken als er een schreeuwlied als ‘Animal Nitrate’ gezongen moet worden. Opvallend onopvallend: de begeleidingsband… daar was echt geen rol van betekenis voor weggelegd. All in all: een hele dikke voldoende. Als ze nu ook nog de gegeven tijd van een uur hadden volgemaakt was het nog beter geweest… zo stak de arrogantie toch weer even de kop op. Was jammer want Brett was tijdens zijn optreden niet uit het veld te slaan, terwijl de respons toch best wel minimaal was. Brett nieuwe stijl kon er om lachen: “we’re just doing our best”. Voor de mensen die het volgende week op Werchter gaan aanschouwen alvast de hoogtepunten: ‘Apollo 13’, ‘Imperfection’ en als Grande Finale ‘Beautiful Pain’. Oefen maar vast op dat laatste nummer, dat wordt de Tears live klassieker bij uitstek!

Tja, direct daarna Interpol…dus toch maar nog een uurtje blijven staan. Onderwijl naar voren duwende NIN fans en een enkele Interpol bitch trotserend. Maar het was de moeite waard. Interpol deed weer waar het goed in was. de New Yorkse groep heeft zijn songs nu volledig uitgebalanceerd en geperfectioneerd en geeft een vlekkeloze show, waarin alle spanning, magie en subtiliteit van hun twee studioplaten overeind blijft. Zelfs de meest onberekenbare factor, zanger Paul Banks, blijkt optimaal bij stem. En aangezien we rechts stonden hadden we mooi zicht op Carlos.
Zo, voor ons zat het mooiste erop. Nog ff gelachen om de absurde gebaren van Lenny K. Schandalig dat een betrekkelijk progressief festival zo’n joker nog durft te programmeren… op die manier blijft de man geloven dat hij de Rock God is. Haha, mooi niet. Snel het Gouwe Ouwe circuit in met die nepgast!

Wat wel nog erg sterk was: Nine Inch Nails. Ze verdienen hoe dan ook een prijs voor het langste intro ooit. Ik geloof dat het bijna een half uur heeft geduurd. er werd dan ook een megaspanning opgebouwd, riskant want je moet het dan nog waarmaken. Maar vanaf noot één was het raak! Bam Bam Bam, snoei- en snoeihard…Industrial zoals ie door geen ander gemaakt, omkleed met een felle, heftige cybershow. Maar NIN is niet enkel hard. Het overdondert, dat wel maar er is genoeg ruimte voor de nodige subtiliteit. Dat kenmerkt de ware groten. Maar helaas…NIN stond tegelijk met REM geprogrammeerd, en het komt niet vaak voor dat die in je achtertuin staan. Dus toch maar het veld op. En het viel niet tegen. Nu is het altijd mooi en indrukwekkend om Stipe te zien performen, de man heeft ontegenzeggelijk bergen charisma. Hun shows zijn echter nogal wisselend. Karen en ik hebben een werkelijk magisch optreden gezien (ten tijde van ‘Up’), maar daarna ook een veel minder waaruit driftig uit het best of-vaatje werd getapt. Deze zat daar een beetje tussenin. Maar volgens goed Nederlands gebruik (vergunning tot 23 uur) veel te kort, en te lang in het licht waardoor er helaas toch te weinig lekkers aan bod kwam. Maar REM verzaakt nooit en dus was het een waardige afsluiter van een erg relaxt dagje in het park. En Stipe kon helemaal niet meer stuk toen ie voor het laatste nummer nog eventjes de dag doornam: “I saw Interpol, they kicked ass, saw the Tears and Bernard Butler they kicked ass, brilliant guitarplayer”, Geen woord over welke andere artiest van die dag dan ook. Wat mij betreft: Michael Stipe kicks ass! Ik bedoel maar, als het een crowd pleaser was geweest had ie wel geroepen hoe cool Lenny wel niet was, of dat QOTSA the best fucking band in the world is…neen, niets van dat. In plaats daarvan noemt ie Interpol en the Tears als enigen, terwijl het gros van het publiek hen
alleen maar kent uit het programmaboekje van de dag.

Kortom, RockinPark: voor herhaling vatbaar! (MARTIJN)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s